Nota Ringkas Padat Perniagaan Tingkatan 4 adalah inisiatif penyediaan nota ringkas pembelajaran berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Nota-nota ini disusun mengikut tahun, subjek, bab dan topik berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Inisiatif ini merupakan usaha untuk memastikan semua pelajar sekolah mendapat nota pendidikan yang berkualiti.
Maklumat yang disediakan di dalam Nota Ringkas Padat Perniagaan Tingkatan 4 ini menepati segala keperluan pelajar untuk membuat persediaan menghadapi peperiksaan dan memperoleh kelulusan yang cemerlang. Semoga ibubapa, guru dan pelajar mempoleh bermanafaat dari bahan yang disediakan….
Nota Ringkas Padat Perniagaan Tingkatan 4
📝 Perniagaan Tingkatan 4
a) Bab 1 : Tujuan Perniagaan & Pemilikan Perniagaan
– Tujuan Perniagaan
– Bentuk Pemilikan Perniagaan
– Bentuk-bentuk Perniagaan Lain
– Klasifikasi Perniagaan
– Skala Perniagaan
– Perkaitan Penawaran Barang dan Perkhidmatan, Bentuk Pemilikan, Klasifikasi dan Skala Perniagaan
– Perkembangan Sektor Perniagaan di Malaysia
b) Bab 2 : Trend semasa dalam perniagaan
– Peranan Kerajaan Pusat, Negeri dan Tempatan
– Trend Persekitaran Perniagaan
– Analisis Faktor-faktor yang Membawa Perubahan Kepada Persekitaran Perniagaan
– Kesan Perubahan Persekitaran Terhadap Organisasi Perniagaan
c) Bab 3 : Penetapan Visi, Misi & Objektif Perniagaan
– Menetapkan Maksud Visi, Misi dan Objektif Perniagaan
– Perbandingan Visi, Misi dan Objektif Beberapa Perniagaan yang Berbeza
– Ciri-ciri Objektif Sesebuah Perniagaan
– Tujuan Penetapan Visi, Misi, dan Objektif Perniagaan sebagai Panduan Perniagaan
– Menghasilkan Visi, Misi dan Objektif bagi Perniagaan Tertentu
– Kesan kepada Perniagaan Akibat Kegagalan Mencapai Matlamat dan Objektif
– Faktor yang Mempengaruhi Perubahan Visi, Misi dan Objektif Perniagaan
– Pencapaian Visi, Misi dan Objektif Perniagaan yang Dipilih
d) Bab 6 : Bahagian-bahagian Fungsian Utama Dalam Organisasi
– Bahagian-bahagian Fungsian Utama dalam Organisasi Perniagaan
– Tujuan Setiap Bahagian Fungsian
– Pembangunan Produk dan Pasaran Baharu
– Penggunaan Teknologi Maklumat
– Hubungan dan Interaksi antara Bahagian Fungsian Lain
– Interaksi dan Perkaitan antara Bahagian Fungsian dalam Dua Perniagaan Berlainan
Credit: https://app.pandai.org/note/